Біологія 8 клас

16.03.2020
Тема. Зорова сенсорна система. Зорові сприйняття. Гігієна зору.
Очі - це дзеркало душі.                             
                                    В.Гюго

Сьогодні ми спробуємо відкрити завісу таємниці нашого зору. 
Сприйняття світла – універсальна здатність живих організмів. 
Яке значення зору? 
1.Робота з підручником (К.М.Задорожний), параграф 38, ст.134
Нам відомо, що будь-який аналізатор складається з трьох відділів: периферичний, провідниковий і центральний. Чим представлений кожний відділ зорового аналізатора?
Око – Зоровий нерв – Зоровий центр кори головного мозку (потиличний відділ).
Будова ока. Око – найскладніший оптичний прилад, воно розташовується в очній ямці черепа і має кулясту форму, тому ще називається очним яблуком. Очне яблуко дорослої людини складає в діаметрі близько 24 мм, та має вагу 8 г.
 Допоміжного апарат ока.

Допоміжний апарат ока



До складу очного яблука входять три оболонки ока, кришталик та склисте тіло
Перевір свої знання "Функції зорової  сенсорної система людини".

2.Переглянем відео
Записуємо в робочий зошит будову сітківки з переглянутого відео і відповідаємо на питання:
- за що відповідають палички? а за що колбочки?
- де міститься зоровий пігмент йодопсин? а де родопсин?
- дати визначення що таке жовта пляма ? сліпа пляма?
3. Зробіть вправу "Перевір себе"
4. Робота з термінами.
Акомодація —це  пристосування ока до чіткого бачення предметів, що розміщені на різній відстані від нього. Відбувається шляхом зміни форми кришталика або його відстані до сітківки.
Основними функціями очей є — оптична система, яка проектує зображення; система, що сприймає і «кодує» отриману інформацію для головного мозку і «обслуговуюча» система життєзабезпечення.

5. Це цікаво знати :
Людина кліпає один-два рази кожні 10 секунд. Таке кліпання триває третину секунди. Тобто за 16 годин доби, під час яких людина не спить, вона витрачає від 30 до 60 хвилин на кліпання.
Новонароджені взагалі не кліпають і починають це робити з шестимісячного віку.
Морква в харчовому раціоні допомагає краще бачити в темряві завдяки β каротину, на який вона багата і з якого в людському організмі синтезується вітамін А, що поліпшує роботу паличок сітківки.
Людське око розрізняє до 10 мільйонів кольорових відтінків, але, на відміну від комах, не сприймає ультрафіолетового випромінювання.
6. Розгадай кросворд.
Бажаю успіху!!!
Чекаю вас на онлайн конференції  через програму Zoom.
Посилання на тести в viber - групі.

18.03.2020
Тема. Слухова сенсорна система. Система рівноваги. Гігієна слуху

Найменший звук, який ви може почути становить 0 децибел. Рівень гучності реактивного двигуна складає 120 децибел, а пострілу з рушниці 140 децибел. Якщо протягом 8-ми годин на вас впливає 90 децибел і більше, це може пошкодити ваш слух. Все, що перевищує 140 децибел, викликає його негайне пошкодження.
Сент – Екзюпері говорив: « Найбільша розкіш на землі – розкіш людського спілкування». 
1.Значення слуху.
2.Робота з підручником (К.М.Задорожний), параграф 38, ст 138
Чим представлений кожний відділ слухового аналізатора?
Вухо (периферичний) -  слуховий нерв(провідниковий) - слуховий центр  кори великих півкуль (скронева зона)
Будова вуха

Розглянем будову слухових кісточок
3.Будова органа слуху ( робота з підручником , заповнення таблиці в зошиті)
Назва відділу
Особливості будови
Значення
Зовнішнє вухо


Середнє вухо


Внутрішнє вухо




4.Переглянемо відео

Запам'ятовуємо і записуємо  в зошиті те, що бачимо по відео, тобто - що пише вчитель на листку.
Робота з термінами: коваделко, молоточок, стремінце, 
- завитка - спірально закручений канал, який виконує функцію сприйняття звукових коливань
Сприйняття звуку -  повітряні звукові хвилі, потрапляючи в зовнішній слуховий канал, зумовлюють коливання барабанної перетинки. Далі коливання барабанної перетинки передаються через середнє вухо. Система слухових кісточок, діючи як важіль, посилює звукові коливання і передає їх рідині, що міститься між кістковим і перетинчастим лабіринтами завитки. В рідині містяться рецепторні волоски, які саме і сприймаюнь звукові подразнення. Слуховий нервовий імпульс з рецепторних клітин передається наступним нервовим клітинам, чиї аксони утворюють слуховий нерв. Далі імпульси по волокнах слухового нерва надходять у мозок, до підкіркових слухових центрів, в яких слухові імпульси сприймаються підсвідомо. Усвідомлені сприйняття звуків, вищий їх аналіз і синтез відбуваються в корковому центрі слухового аналізатора, який знаходиться в корі верхньої скроневої звивини. Звукові коливання можуть передаватися і через повітря, яке є в середньому вусі.
5. Система рівноваги 
Внутрішнє вухо виконує подвійну роль: сприйняття звуків та збереження рівноваги, цю функцію забезпечує вестибулярний апарат.
6.Закріпіть свої знання виконавши вправу 

7.Це цікаво знати
А чи  знаєте ви , що пластична хірургія своїй появі завдячує вухові? У індійському кримінальному кодексі є норма , за якою певним злочинцям обрізали вуха. Щоб знову стати з вухами бувші злочинці зверталися до хірургів. Перші пластичні операції були здійснені ще в древні часи.
8.Складіть пам'ятку "Гігієни слуху"
Чекаю на ваші листи!!! До зустрічі на конференції в Zoom!
Знання превірятиму на сайті https://www.classtime.com/uk/. Код вкажу у вайбер -групі.


30.03.2020
Тема. Сенсорні системи смаку, нюху
У житті людини запахи та їх сприйняття відіграють меншу роль, порівняно із зором і слухом, однак вони є постійними супутниками нашого життя. Хоч ми їх і не використовуємо для пошуків їжі, як тварини, та все ж вони нам дають інформацію про її смак і придатність до вживання. Інформує нюхова сенсорна система також і про хімічний склад повітря, яке ми вдихаємо, що теж є дуже важливим . 
Експериментальні дослідження
Дослід 1
1.Покладіть на язик шматок шоколаду.Посмакуйте, як він тане у роті, і прислухайтесь до того, що ви відчуваєте. Побудуйте «чуттєву схему».

Дослід 2.

1.Покладіть на язик, міцно затиснувши носа, спочатку шматочок яблука, а потім шматочок апельсину.

2.Чому вони вам здалися однаково кисло-солодкими на смак?
Висновок. У створенні смакових відчуттів беруть участь смакові і нюхові рецептори .
Перегляньте відео - презентацію

Дайте відповідь на запитання:
- Яка будова нюхового аналізатора?
- Яка будова смакового аналізатора?

Проаналізуйте свої знання. Чи знаєте ви....
1.Смакові цибулини розміщені  .............................................
2.Нюх достатньо самостійний аналізатор, а смак.................     
3.Сила запаху залежить від...................................................
4.На язиці розміщені рецептори..........................................        .
5.На поріг смакової чутливості температура.........................     
6.Рецептори солодкого містяться-....................................
7.Рецептори гіркого розміщені ......................................
8.Нюхові   рецептори розміщені .......................................
9.Під час нежитю смак їжі  ........................................................



Як ви засвоїли знання, ми побачимо коли ви пройдете тест в Classtime! Код буде у вайбер групі.

01.04.2020
Тема. Сенсорні системи дотику, руху, температури, болю
Майже всі рухи людини, хода, їзда на велосипеді, катання на ковзанах, гімнастичні вправи можливі за умов збереження рівноваги тіла. За це відповідають рецептори рівноваги, які безперервно подають головному мозку інформацію про місце й положення тіла та його частин
у просторі.Вони містяться в суглобах,скелетних мязах і вестибулярному апараті. Тому,регуляцію положення тіла в просторі,його орієнтацію і рівновагу забезпечує вестибулярний апарат. Він повязаний із внутрішнім вухом.
Підручник §  41 вивчити.


06.04.2020
Тема. Порушення роботи сенсорних систем.

Загальна характеристика сенсорних систем

Орган
Чуття
Рецептори
Подразник
Зона кори мозку
Ніс
Нюх
Хеморецептори
Хімічні сполуки
Скронева
Язик
Смак
Хеморецептори
Хімічні сполуки
Скронева
Шкіра
Дотик
Механорецептори
Тиск, температура
Тім’яна
Око
Зір
Фоторецептори
Світлові промені
Потилична
Вухо
Слух
Фонорецептори
Звукові хвилі
Скронева
Вестибулярний апарат
Рівновага
Механорецептори
Зміна положення тіла
Тім’яна
Сенсорні системи і їх взаємодія мають важливе значення в житті людини. Порушення діяльності сенсорних систем призводить до неможливості повноцінного сприйняття інформації навколишнього світу. 

Завдання :прочитати параграф 42 підручника, повторити параграфи 37 - 41.

08.04.2020
Тема. Узагальнення з теми "Зв'язок організму людини з зовнішнім середовищем"
Контрольна робота.

13.04.2020
Тема. Поняття про вищу нервову діяльність та її основні типи.


Вивчаючи особливості формування умовних рефлексів на собаках, I.П. Павлов звернув увагу, що швидкість i мiцнiсть їх формування у різних собак вiдрiзнялась. Це дало підставу для розподілу тварин на декілька типів залежно від iндивiдуальних властивостей нервової системи. За основу поділу вищої нервової дiяльностi на типи він узяв властивості нервових процесів збудження та гальмування, силу, врiвноваженiсть та рухливість їх протікання.


Сила нервових процесів — здатність нервових клітин довго працювати; працездатність нервової системи.

Врiвноваженiсть — збалансованість процесів збудження та гальмування.

Рухливість
— швидкість переходу процесу збудження у гальмування i навпаки. 
Це цікаво! Засновником вчення про темперамент вважається давньогрецький лікар Гіппократ, який жив у V ст. до н.є. На його думку індивідуальні особливості людей пов’язані з співвідношенням чотирьох головних «соків» або рідин в організмі – крові, флегми (слизі), жовтої і чорної жовчі. Якщо ці соки знаходяться в необхідному співвідношенні, людина здорова, якщо рівновага порушується, виникають різні хвороби.
Найбільш відомий після Гіппократа лікар античності Клавдій Гален в ІІ ст. н.є. розробив першу типологію темпераментів, яку можна зустріти у будь-якому сучасному підручнику по психології. Із дев’яти описаних Галеном типів, 4 до цього часу користуються популярністю.

15.04.2020
Тема. Темперамент




Виконати практичну роботу "Визначення темпераменту"

22.04.2020
Тема. Рефлекси умовні та безумовні.




Навчання. Пам'ять. 

Гормони.



Ендокринна система.


Немає коментарів:

Дописати коментар